Ekstatische Körper

Bossing Images 3

04. Mai 2012, NGBK Berlin, 19.00-22.00

Sind Körper Spielplätze der Bilder? Oder ihre Transportmittel?
Wie werden Körper ek-statisch? Wie durchkreuzen sie die Felder der Macht?

Eingeladen sind: Je Suis Une Bombe (video, Elodie Pong, 2006), Tim Stüttgen (Berlin), Jakob Lena Knebl (Wien) und special guest: Hans Scheirl (Wien)

Still from:  Je suis une bomb (Elodie Pong, 2006). Courtesy of the artist.

Still from: Je suis une bomb (Elodie Pong, 2006). Courtesy of the artist.

Unter der Überschrift Ekstatische Körper / Ecstatic Bodies geht es am dritten Abend der Veranstaltungsreihe Bossing Images um das Verhältnis von Körpern, welche sich in Ekstase ausdehnen, und Körpern, die umhüllt, klar begrenzt und konzentriert sind. Zum Auftritt kommen sich wandelnde Körper und Begehren, die ihre eigenen Grenzen überschreiten, sowie installierte Körper, die „Objektophilie“ inspirieren, wie Jakob Lena Knebl es nennt. Sind diese Körper Bilder? Und wenn ja, welchen Formen der Bossiness sind sie zugetan oder unterworfen? Was passiert, wenn ein Körper, wie in Elodie Pongs Video Je suis une bombe (2006), beansprucht, explosiv zu sein? Kann diese Intensität den Status des Körpers als Objekt unterminieren – oder ihn sogar sprengen? Was geschieht, wenn, wie Tim Stüttgen vorschlägt, sprachliche Netze aus Zeichen und Figuren Macht/Körper und Macht/Wissen verschränken, überschreiben oder queeren? Neben den drei genannten Gästen wird auch Hans Scheirl, Maler, Videokünstler, und Performer, zu den Ekstatischen Körpern erwartet.

Elodie Pongs Video Je suis une bombe (2006, 6:12 min), das während des Salons zwischen 19 und 20 Uhr im Loop gezeigt werden wird, ist auf Französisch mit englischen Untertiteln. Der Rest des Abends, bestehend aus performances und lecture performances, wird auf Deutsch stattfinden. Wir versuchen unser Bestes, Flüsterübersetzung bereitzustellen (Deutsch>Englisch). Alle sind eingeladen, sich in der Sprache zu beteiligen, in der sie sich am wohlsten fühlen.

Elodie Pong is an artist and filmmaker whose work confronts personal and collective identity (de)construction, signs and systems of (mis)communication, and the overwhelming material of postmodern life. Her work has variously staged an encounter between Karl Marx and Marilyn Monroe (After the Empire, 2008), unmasked a pole-dancing panda (Je suis une bombe, 2006), and stitched together classic cinematic clips featuring “The End” (Endless Ends, 2009). She was formerly trained as a sociologist and anthropologist. Pong has received several awards and grants and her work is exhibited in group and solo exhibitions worldwide. She lives and works in Zurich, Switzerland.

Tim Stüttgen has studied film studies, fine art, and gender_queer theories in London, Hamburg, Maastricht, and Berlin. His research covers issues such as the history of pornography and post/pornography, performance art, the visual histories of black liberation and post/slavery, sexwork, Michel Foucault, and Gilles Deleuze/Félix Guattari. As curator and activist, he has organized symposia, conferences, and festivals like Post / Porn / Politics (2006, Volksbühne, Berlin), Genderpop! (2008, Goethe-Institut, Athens), and What’s Queer About Queer Pop? (2010, Hebbel-Am-Ufer, Berlin). He writes for various political and cultural magazines in Germany, Austria, and Switzerland. For the past six years, he has performed as the drag queen Timi Mei Monigatti. Stüttgen lives and works in Berlin. His latest publication is Post Porn Politics – The Symposium Reader (2009, b_books, Berlin).

Jakob Lena Knebl is a performer and visual artist who lives and works in Vienna, Austria. With humor and an often very personal approach, much of their work takes pleasure in embodiments that subvert the standards and expectations of social norms and morals. Identities and social encounters, Knebl argues in their work, cannot be experienced separate from the sexual body—a body open to or maybe yearning for deconstruction and queering. Knebl has performed in cooperation with Heimo Zobernig at Mumok, Vienna (2009), in Ich tier-Du Mensch, Perla Moda, Zürich (2010), Hard To Sell-Good To Have, Palais Sturany, vienna (2010), Open up Communication, Tanzquartier vienna, vienna (2009), Beautycontest, ACF, New York (2011), Reality Manifestos – Can Dialectics Break Bricks, Kunsthalle Exnergasse, (2012), Camp/Anticamp, Hau 2, Berlin (2012), and at the Trans*_Homo*, Schwules Museum, Berlin, (2012). Prior to becoming an artist, Knebl worked for nine years as a careperson for the elderly.

see also: Bossing Images series
Bossing Images book
Bossing Images blog